Een+foto+en+het+kapotte+onderdeel+is+besteld
Nieuws
© Frits Huiden

Een foto en het kapotte onderdeel is besteld

Onderdelenleverancier Kramp ontwikkelde een app voor het bestellen van kapotte onderdelen. Wie met de app een foto van het onderdeel maakt, zet de juiste bestelling door.

Corona bracht het systeem voor digitale bestelling bij onderdelenleverancier Kramp in Varsseveld in een stroomversnelling Het bedrijf maakte samen met ontwikkelaars van Google Lens een app die via artificial intelligence (AI) automatisch onderdelen herkent vanaf een foto. Bladeren in onderdelenboeken of zoeken op een computer is daarmee verleden tijd.

Om een beeld te geven; Kramp heeft een omzet van 930 miljoen euro, 22 verkoopkantoren wereldwijd, verkoopt meer dan 500.000 onderdelen en verwerkt dagelijks zo'n 95.000 orderregels.

Al 10 procent van de klanten

De app werd samen met een nieuwe webshop al in 2019 op de Agritechnica geïntroduceerd. Kramp's CEO Eddie Perdok schetste daar de ontwikkeling van zijn bedrijf dat dit jaar alweer 70 jaar bestaat. Inmiddels gebruikt nu zo'n 10 procent van de klanten de app. Door met de camera van de smartphone een foto te maken van het gemankeerde onderdeel, zoals een filter, waterpomp of accu, herkent de software de categorie en het artikel en zoekt er alle gegevens bij.

'Hoe meer mensen de app gebruiken, hoe beter deze werkt'

Inge Nahuis van Kramp

Een boer of de monteur kan al in het veld een foto maken van het kapotte onderdeel en die uploaden. Vervolgens wordt het onderdeel, via de dealer, automatisch bestelt.

De ambitie is om het mogelijk te maken het onderdeel al te fotograferen terwijl het nog op de trekker of machine gemonteerd zit. Zover is het nog niet helemaal. Nu herkent de app vooral nog onderdelen die voor een egale achtergrond op de foto staan.

Zelflerend algoritme

Kramp begint standaard met een database van zo'n vijftig foto's vanuit allerlei standpunten per onderdeel voor een goede herkenning. 'Het is een zelflerend algoritme. Naarmate meer mensen de app gebruiken, groeit het aantal foto's waar het algoritme van kan leren', stelt product owner Inge Nahuis van Kramp.

Het helpt dat gebruikers producten fotograferen vanuit verschillende hoeken, met verschillende achtergronden, inclusief vervuiling of met wisselende lichtinval. Dit leidt weer tot een verbeterde herkenning van producten in de toekomst'.

Populaire en vaak bestelde onderdelen zijn dus sneller te herkennen door de software. Dat geldt ook voor onderdelen met een eenvoudige vorm of minder varianten. Volgens Nahuis worden gelijksoortige scanfuncties al wel toegepast bij bijvoorbeeld kledingketens als H&M en Zalando maar is de techniek uniek in de landbouw.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.