Bewustwording+en+innovaties+staan+centraal+op+Aardappelrooidag
Nieuws
© Nederlandse Aardappel Organisatie

Bewustwording en innovaties staan centraal op Aardappelrooidag

De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) hoopt met de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag op zaterdag 3 september mensen dichter bij de bron van het eten op hun bord te brengen. Consumenten kunnen deze dag bij telers in het hele land aardappelen rooien en meedoen aan verschillende activiteiten.

Uit het Pieperonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de NAO, blijkt dat 31 procent van de Nederlanders nog nooit op een boerenbedrijf is geweest en 58 procent nog niet eerder op een aardappelboerderij. 48 procent van de consumenten kan zelfs geen aardappelplant herkennen. Daar moet deze leerzame dag verandering in brengen.

'Het belangrijkste dat we met deze dag willen bereiken, is bewustzijn creƫren bij de consument over de lage impact van de aardappel op het milieu, de veelzijdigheid van de aardappel in gerechten en het oer-Hollandse karakter', zegt directeur Dick Hylkema van de NAO.

Duurzaamheid

Veel mensen weten niet dat de aardappel het op duurzaamheidsgebied goed doet: slechts 15 procent omschrijft de aardappel als duurzaam. Dit terwijl aardappelen een relatief lage impact hebben op klimaatverandering, landgebruik en waterverbruik, stelt de NAO. Bij duurzaam koken vindt 71 procent van de consumenten het vooral belangrijk dat producten worden geproduceerd in Nederland.

De NAO grijpt de Nationale Aardappelrooidag ook aan om aandacht te besteden aan verschillende innovaties op duurzaamheidsgebied in de sector, zoals nieuwe rassen, zuinigere machines en transport en het stimuleren van biodiversiteit.

De locaties waar telers meedoen, liggen in het Flevolandse Emmeloord, het Zuid-Hollandse Zwartewaal, Herkingen en Numansdorp, het Groningse Zijldijk en het Noord-Brabantse Zevenbergen.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.