Dutch+Dairy+Challenge+helpt+bij+uitwerken+idee+melkveehouders
Nieuws
© Lé Giesen

Dutch Dairy Challenge helpt bij uitwerken idee melkveehouders

Melkveehouders Mark van Lipzig en Ineke Haast uit het Limburgse Velden wonnen vorig jaar de publieksprijs bij de Dutch Dairy Challenge met hun plan voor een Experience Center. Het traject dat daarop volgde, gaf hun een beter beeld van hun plan.

Van Lipzig runt samen met drie compagnons een melkveebedrijf met 350 melkkoeien. Sinds 2018 verwerken Van Lipzig en Haast de melk onder de naam Zuivel van Nu tot verse producten voor onder meer scholen, supermarkten en hotels.

'We hebben altijd al transparant willen boeren. Zo hebben we een presentatieruimte en kunnen bezoekers 365 dagen per jaar via een loopbrug de stal bezoeken. Met deze initiatieven willen we mensen bewust maken van het belang van gezonde voeding, hopen we een hoge waardering te krijgen voor onze producten en kunnen we meer investeren in innovatie voor dierenwelzijn', licht Van Lipzig toe.

Bestaansrecht

Om die transparantie te versterken, wilden de melkveehouders een Experience Center opzetten om een brug te bouwen tussen boeren en burgers, met educatie voor alle generaties. 'Zo creëer je bestaansrecht richting 2050', stelt de ondernemer uit.

We hebben altijd al transparant willen boeren

Mark van Lipzig, melkveehouder in Velden

Het plan voor dit Experience Center bleek een van de beste tien ideeën van de Dutch Dairy Challenge. Vervolgens gingen twee studenten en coach Merijn Luijkx van de Rabobank meedenken met Van Lipzig en Haast.

Kansen en valkuilen

'Dat was out of the box en daarmee inspirerend. Zo werden kansen, maar ook valkuilen ontdekt. Verder gaf de kritische houding van andere deelnemende boeren een beter inzicht in ons plan. Met de Dutch Dairy Challenge wordt je idee een plan en een doel. Je leert het idee naar buiten te brengen', legt Van Lipzig uit.

Dit inzicht leidde ertoe dat er een stapje terug werd gezet. 'De belangrijke vraag uit de Dutch Dairy Challenge is hoe je een Experience Center kunt combineren met de werkzaamheden op je bedrijf. Kun je iedereen altijd zomaar overal laten rondlopen? Dat kan leiden tot gevaarlijke situaties met de trekker. We zagen in dat een duidelijke routing een must is', zegt de melkveehouder.

Verduurzamen

Het bedrijf gaat zich nu verder toeleggen op zuivelverwerking en verduurzamen, zoals het plaatsen van zonnepanelen en misschien het vergisten van mest. 'Van daaruit kijken we hoe we het brug slaan met de consument kunnen vertalen naar de boerderij', vervolgt de ondernemer.

Toch blijven de presentatieruimte en de koeienkijkloopbrug. Op de hier gehouden rondleidingen wordt het bedrijf gepresenteerd. Ook wordt boerderijeducatie gegeven. 'Zo proberen we toch het Experience-gevoel over te brengen', zegt Van Lipzig.

Het is niet helemaal het beoogde Experience Center geworden, constateert de melkveehouder. 'We zijn van de roze wolk afgestapt, maar het enthousiasme blijft. Dat wordt alleen maar aangewakkerd door de positieve reacties van bezoekers.'

Dutch Dairy Challenge
Innovatieaanjager Dutch Dairy Challenge daagt melkveehouders en ketenpartners uit om te werken aan innovatieve plannen voor de verdere verduurzaming van de Nederlandse melkveehouderij. Melkveehouders en ketenpartners met een innovatief idee met een duurzaam perspectief voor het bedrijf of de sector kunnen zich tot en met 20 november aanmelden voor de Dutch Dairy Challenge via dutchdairychallenge.nl. De acht tot tien beste ideeën kunnen rekenen op een intensieve begeleiding, een persoonlijke ondernemerscoach en een multidisciplinair team studenten om het idee in honderd dagen uit te werken tot een praktijkrijp plan.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.