EuroTier%3A+voeren+met+elektrische+aandrijving+of+robot
Nieuws
© Frits Huiden

EuroTier: voeren met elektrische aandrijving of robot

Op de veehouderijbeurs EuroTier in het Duitse Hannover blijkt vooral het voeren een transitie door te maken naar elektrische aandrijvingen of robotisering. Daarnaast blijft de vraag naar meer capaciteit of handiger werken bestaan.

Strautmann toonde zijn volledig elektrisch aangedreven voermengwagen. De ePrimus met 400 volt-accu voor 80 kilowattuur aan energie is ontwikkeld in samenwerking met Kahu EV LP uit Nieuw-Zeeland. De voerwagen met 13 kuubs mengkuip heeft een aparte 80 kilowatt-motor op de mengvijzel, een 35 kilowatt-motor op de laadfrees, een 80 kilowatt-motor voor de rijaandrijving en nog een 35 kilowatt-elektromotor voor overige functies. In negentig minuten is de accu tot 80 procent te laden.

© Frits Huiden

Deze 2,5 kuubs mengkuip met verticale vijzel is direct door een minishovel aan te drijven. De twee steunwielen volgen pendelend de stuurbewegingen van de shovel, waarbij het niet de bedoeling is het geheel van de grond te tillen. Leeg weegt deze Koala 1.320 kilo, waarbij hij compleet is uitgevoerd met twee hydraulische deuren, vijf vijzel messen, twee tegenmessen, stroring en optioneel een weeginrichting.

© Frits Huiden

Na de elektrische minishovel wordt ook de compacte verreiker steeds vaker van elektrische aandrijving voorzien. De JCB 525-60 E-Tech heeft een topsnelheid van 15 kilometer per uur en een eigen gewicht van 5.200 kilo. Voor de hydrauliek is er een 22 kilowatt-elektromotor en de rijaandrijving heeft een aparte 17 kilowatt-motor.

© Frits Huiden

Deze 25.5-90 E Worker van Merlo stond ook op de Sima vorige week. De 4.950 kilo wegende verreiker heeft een accu van 690 ampère voor een vermogen van omgerekend 90 pk en een rijduur van acht uur. Via drie elektromoteren worden alle functies aangedreven.

© Frits Huiden

Ook bij Faresin en Weidemann stonden de elektrische varianten.

© Frits Huiden

Schäffer is de eerste fabrikant die een minishovel met een telescoopgiek elektrisch heeft gemaakt. De 23eT heeft een 260 volt lithiumaccu met een 21 kilowatt-motor voor de rijaandrijving en 9,7 kilowatt voor de overige hydrauliekfuncties als sturen en het bewegen van bak en giek. De minishovel met telegiek weegt 2.815 kilo en tilt maximaal 1.600 kilo. De shovel kan maximaal acht uur rijden op een acculading.

© Frits Huiden

Snel een bak of ander uitrustingsstuk wisselen, dat kan bij Kramer zeker zonder afstappen. Niet alleen de bak of het werktuig zelf wordt gekoppeld, ook twee hydrauliekslangen voor de derde functie koppelen automatisch. Een uitschuifbare pen aan elke zijde van het koppelframe koppelt een slang.

© Frits Huiden

Ook de vraag naar gewoonweg meer capaciteit blijft. Faresin bouwde deze Leader PF3 Plus-zelfrijder van 36 kuub met drie vijzels en drie gestuurde assen. Achterop staat een FPT-motor van 290 pk, waarmee de wagen een totale lengte krijgt van 11,8 meter en een eigen gewicht van 23 ton.

© Frits Huiden

Uiteraard ontwikkelen fabrikanten ook hun voerrobots door. GEA ontwikkelde met de DairyFeed F4500 een compleet nieuw systeem dat geheel autonoom van voorraad bunker naar voerhek rijdt. Daarvoor zijn laserscanners, gps en referentiepunten op de route voor nodig. De voerrobot kan zo zonder geleiderail of stroomkabel dagelijks driehonderd koeien voeren.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.