CO2%2Dreductie+met+waterstoftrekker
Nieuws
© Hendrik Begeman

CO2-reductie met waterstoftrekker

Aannemersbedrijf Jos Scholman in Nieuwegein heeft vorige week de eerste New Holland-trekkers gepresenteerd die op waterstof en diesel rijden. Dat past in het streven naar verduurzaming en CO2-reductie.

Als gebruiker van enkele tientallen New Holland-trekkers was de link van Scholman met New Holland al snel gelegd. Bovendien loopt New Holland, als het gaat om nieuwe brandstofsystemen, voorop.

Sinds 2006 werkt de fabrikant al aan een waterstoftrekker. Later kwam daar de Methane Power bij en is het waterstofproject voorlopig in de ijskast gezet. Maar er zijn twee belangrijke verschillen. De aanvankelijke waterstoftrekker uit 2006 liep op puur waterstof die door de trekker zelf werd opgewekt door elektrolyse en dat was een project van New Holland.

Extra energiedrager

De vorige week gepresenteerde trekker is een standaard New Holland T5.140 Autocommand waarbij waterstof als extra energiedrager aan de dieselmotor is toegevoegd. Dit is een puur Nederlandse ontwikkeling die in samenwerking met Blue Fuel Solution in Nederland is uitgevoerd.

De trekker rijdt op een mengsel van waterstof en diesel


Elektrische aandrijving mag actueel zijn, maar waterstof biedt zeker zoveel mogelijkheden. Vooral als het gaat om zwaardere motoren.

11,5 kilo waterstof

Voor de waterstof zijn er vijf tanks met een totale inhoud van 470 liter op het dak van de trekker gebouwd waarin zich 11,5 kilo waterstof bevindt. Dit staat onder een druk van 350 bar. De voorraad waterstof bevat evenveel energie als 40 kilo diesel.

De trekker bepaalt zelf de juiste verhouding tussen waterstof en diesel.
De trekker bepaalt zelf de juiste verhouding tussen waterstof en diesel. © Hendrik Begeman

Tijdens het gebruik wordt automatisch waterstof in de juiste verhouding bijgevoegd en wordt met de aangezogen lucht in de motor gebracht. De juiste verhouding wordt automatisch door de trekker zelf bepaald op basis van de temperatuur, de belasting en het toerental. Als de trekker zwaarder wordt belast, zal de verhouding waterstof verlagen ten opzichte van de diesel.

Metertje geeft voorraad aan

In de cabine zijn op een apart metertje de beide nog aanwezige voorraden weergegeven. Als de waterstoftank leeg is, gaat de trekker door op puur diesel. Globaal kan tot 65 procent waterstof worden bijgemengd, maar de verwachting is dat dit tot 85 procent kan worden opgevoerd.

Het voordeel van dit systeem tot de aanvankelijke 'monofuel' waterstoftrekker is dat deze ook op diesel kan draaien. Voor New Holland is dit een mooi project om geleidelijk weer aan te sluiten op hun bestaande waterstoftrekker. Scholman heeft een installatie op het erf waar ze waterstof, verkregen door elektrolyse, kunnen bijladen.

Vraag en aanbod

Waterstof is nog niet concurrerend met fossiele brandstoffen. Het is een factor drie te duur, maar dat kan snel veranderen en wordt bepaald door vraag en aanbod.

Deskundigen zijn ervan overtuigd dat voor waterstof meer toekomst is weggelegd dan voor elektrisch aangedreven voertuigen, zeker als het gaat om zwaardere motoren zoals trekkers en vrachtwagens. Denk hierbij alleen al aan de tijd om zo'n groot voertuig met stroom te laden.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.