Landbouwmachines+repareren+met+behulp+van+app
Nieuws
© Frits Huiden

Landbouwmachines repareren met behulp van app

Dennis Wustefeld en Ian Bovelander van het IT-bedrijf Bluesquid hebben een app ontwikkeld waarmee reparaties via de telefoon of door minder ervaren personeel zijn uit te voeren. De app bundelt alle eerder uitgevoerde reparaties, zodat op die kennis en ervaring kan worden teruggegrepen.

Werktuigen worden complexer, waardoor monteurs zich in steeds meer technieken moeten specialiseren. En ervaren specialisten zijn schaars, dus de uurtarieven stijgen fors. Dit zijn enkele redenen voor Wustefeld en Bovelander om de app Smartfix te ontwikkelen.

De twee hebben hun app ontleend aan een systeem van de autoindustrie. Dit systeem helpt reparaties digitaal en zoveel mogelijk op afstand te laten oplossen door de klant zelf of een goedkopere monteur.

'Win-win-win'

'Iedereen wint: de klant is sneller up-and-running, voor dealers neemt het rendement op reparaties weer toe en bij fabrikanten neemt de druk op het trainen en het maken van handleidingen af', legt Wustefeld uit.

Monteur moet beter gaan werken door app op zijn telefoon

Het succes van Smartfix staat of valt met een volledig en correct gevulde database. Daarom wordt allereerst de reparatiehistorie van een mechanisatiebedrijf of fabrikant geanalyseerd. Als het kan, worden daarvoor de aanwezige managementsystemen als een Enterprise resource planning (ERP)-plakket gebruikt. Aanvullend haalt Smartfix de rest van de informatie op bij de monteurs.

Diagnose en instructie

Op deze manier komen zoveel mogelijk reparaties in de database van de Smartfix-app. De informatie wordt door de gebruiker van de app omgezet in een diagnose van de storing en een pragmatische instructie voor de reparatie zelf. De instructies kunnen worden uitgebreid met pdf's en foto's van situaties en onderdelen.

Binnenkort wordt de app zelfs uitgebreid met 'remote support-brillen', om op afstand mee te kijken met de monteur of klant. Een voorbeeld van zo'n bril is de bekende Google Glass.

Dennis Wustefeld: ‘Iedereen wint: de klant, de dealer en de fabrikant.’
Dennis Wustefeld: ‘Iedereen wint: de klant, de dealer en de fabrikant.’ © Frits Huiden

Hoe vaker de app wordt gebruikt, hoe voller de database en hoe groter het effect is. 'Er is minder verspilling van werkuren, gereden kilometers en vooral ook onderdelen', laat Wustefeld weten.

Dealer Van Gemeren Mechanisatie in Numansdorp draait als een van de eersten proef met Smartfix. De meeste monteurs hebben de app op hun telefoon en hebben verschillende toegangsniveau's tot de database. Van Gemeren blijft eigenaar van zijn ingevoerde data. Wat de abonnementskosten worden, laat Smartfix in het midden.

Niet bedoeld voor grote merken

Smartfix richt zich niet op de storingen bij grote merken, zoals de complexe trekkers en zelfrijders van partijen als CNH, Agco of John Deere. Die hebben al een uitgebreid pakket aan digitale servicemogelijkheden.

Dikwijls zijn de machines van die grote merken zelfs uit te lezen met gebruik van sensoren op afstand, via telemetrie. Smartfix richt zich daarom op de reparaties bij de Nederlandse fabrikanten en dealers.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.