Omas+verticale+menger+nieuwkomer+in+Nederland
Nieuws
© Frits Huiden

Omas verticale menger nieuwkomer in Nederland

Importeur Bernold Mols levert de verticale mengtechniek van Omas is nu ook in Nederland. De Italiaanse fabrikant bestaat sinds 1963 en is sinds 2009 onderdeel van Sgariboldi, bekend van de zelfrijders.

Omas heeft zowel getrokken wagens als zelfrijders met verticale vijzels en inhouden van 5 tot 40 kuub. Deze zijn ook in Sgariboldi-geel te krijgen. Bernold Mols uit het Belgische Kessenich-Kinrooi haalde als Sgariboldi-importeur voor Nederland eerder alleen de gele variant naar ons land, maar daar komt de oranje Omas-lijn nu bij.

Die fabrikant had in het verleden geen vaste importeur in Nederland. Het eerste exemplaar dat Mols leverde, is het type Florida 16/2. Die draait bij melkveehouder Silvain Kusters in het Limburgse Guttecoven. Bij Sgariboldi heet de wagen Higuma. De wagen van 16 kuub met twee verticale vijzels is compleet uitgevoerd. In plaats van vijzels met 15 millimeter dik staal is voor een dikte van 20 millimeter gekozen.

Elke vijzel heeft een staaldikte van 20 millimeter en negen gemonteerde messen.
Elke vijzel heeft een staaldikte van 20 millimeter en negen gemonteerde messen. © Frits Huiden

Licht opstarten en vlot doseren met verticale vijzels

Elke vijzel heeft negen messen en er zijn twee tegenmessen in de bak die te verstellen zijn met een handige pen-gatverbinding. Doordacht detail is dat de stroring, tegen het overkoken van losse lichte producten, ook gebruikt wordt als ringleiding om rondom in de bak water toe te voegen. Daartoe zijn om de 40 centimeter gaatjes in de stroring gemaakt en een vulkraan die te bereiken is vanaf de grond.

Drie weegstaven

Florida 16/2 heeft een zelfdragend chassis en drie weegstaven, waarbij er twee boven de ADR-as zitten en een bij het trekoog in de dissel. Dat zou geen probleem zijn voor het weegsysteem bij hogere snelheden en hobbels tijdens transport.

Met de wagen, die een eigengewicht heeft van 6.000 kilo, mag qua constructie 40 kilometer per uur worden gereden. De dissel is in hoogte te verstellen. Op hetzelfde chassis monteert de fabrikant ook de mengbakken met horizontale vijzel of mengpeddels. De wagen is in 'California'- uitvoering ook met een dubbel chassis te krijgen en weegt dan 600 kilo meer.

Kusters voert negen verschillende voersoorten, waarbij mais met 2.400 kilo en het blok gras van 1.100 kilo de meest zware bestanddelen zijn. De 26 kilo mineralen en 96 kilo geplette spelt en 140 kilo eiwitmeel zijn de kleinste additieven en worden toegevoegd via de mineralenbak. Dat gaat relatief simpel.

Voorop de wagen is een brede trap gemonteerd en de kast van de weeginrichting is goed te zien.
Voorop de wagen is een brede trap gemonteerd en de kast van de weeginrichting is goed te zien. © Frits Huiden

De opening van de mineralenbak met afsluitbare klep is precies groot genoeg en zit op de juiste hoogte om er een zak mineralen in leeg te gieten. Laden met de voorlader is ook goed te doen. De rand van de bak is zonder opzetranden 2,63 meter hoog. Het PTM Advance 280 weegsysteem, dat met een kast voorop de wagen hangt, geeft telkens een signaal wanneer de gewenste hoeveelheid van een voersoort is geladen.

In de New Holland T6 met afgesloten cabine is dit prima te horen. Om de geladen kilo's op het scherm te zien, moet je vanaf de trekker met voorlader wel goed kijken. Zeker met de plastic beschermplaat die kan reflecteren in het licht van werklampen. Om het mengresultaat nog even te checken, is er vlot op een bordes voorop te klimmen, via een brede trap met doorlopende railing om aan vast te grijpen.

Vermogensbehoefte

De New Holland T5060 van 100 pk voor de Omas kan de wagen ook volgeladen prima opstarten op de aftakas. Zelfs via de 540 Eco-spaaraftakas, waarbij de trekker op 1.600 motortoeren draait. Dat zegt, behalve over de koppeling van de trekker, ook iets over het gemak waarmee de vijzels draaien en dus de vermogensbehoefte. Voor de overbrenging wordt een Bandioli-groothoekaftakas meegeleverd die na afkoppelen netjes op een steun te leggen is.

De gemonteerde losband achterop is eindloos, heeft een breedte van 80 centimeter en valt op met zijn grijze roestvaststalen afdekplaat. Daaronder is ook gedacht aan een stevige bumper met verlichting en een kenteken. Onder de losband zitten twee schrapers om ophoping van vuil bij de aandrijfrollen te voorkomen; prima. Het geheel zwenkt behoorlijk uit achter de wagen die in totaal 7,1 meter lang is.

De losband achterop heeft schrapers, is eindloos en 80 centimeter breed.
De losband achterop heeft schrapers, is eindloos en 80 centimeter breed. © Frits Huiden

Doordat de ADR-as met 215/75 17.5-banden op dubbele montering iets naar achteren is geplaatst, blijft er voldoende oplegdruk op de dissel en de weegstaaf voorop. Kenmerkend voor Sgariboldi is de lange optielijst waaruit ook bij Omas is te kiezen. Bij deze wagen is op elke plek wel een losdeur te krijgen, maar ook een versnellingsbak, Inox-bekleding van de vijzel en kuip of dwarsafvoer met stalen meenemers en magneet.
Florida 16/2 heeft met 40.000 euro dezelfde vanafprijs als een uitvoering in het geel. De uitvoering van Kusters kost 47.000 euro.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.