FieldScout+wint+award+beste+digitale+tool+van+Nederland
Nieuws
© BioScope

FieldScout wint award beste digitale tool van Nederland

De app FieldScout van BioScope heeft de gouden Dutch Interactive Award 2021 in de categorie Tools gewonnen. De Dutch Interactive Awards zijn prijzen voor het beste interactieve werk van Nederlandse makers.

De Dutch Interactive Award is een initiatief van Emerce, het platform voor digital marketing en e-business. De bijna driehonderd inzendingen werden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury van zwaargewichten uit de digitale wereld. De vakjury oordeelt als volgt over FieldScout: 'Wat je noemt 'connecting the dots'. FieldScout maakt complexe big data inzichtelijk voor het boerenbedrijf. De tool doet dit op een knappe manier en bewerkstelligt daarmee dat boeren milieuvriendelijker en beter gaan werken. Daarmee levert dit gouden werk een positieve invloed op de bedrijfstak en de maatschappij. Kortom: een prachtige en impactvolle case'.

Met de FieldScout-app kunnen boeren aan de slag met precisielandbouw. Hierbij krijgen gewassen met behulp van technologie nauwkeurig die behandeling die ze nodig hebben. Dat is efficiënter, goedkoper en duurzamer. De app voorziet de boer op locatie van de juiste inzichten, zoals de staat van de gewassen. De app stroomlijnt het proces van analyse, scouting en het ondernemen van actie. Zo kunnen boeren gewassen gericht behandelen, bijvoorbeeld met meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen.

Samenwerking

FieldScout is een initiatief van BioScope – een participatie van LTO Bedrijven – en appbouwer Uselab. Gezien het onderwerp zorgde dat voor een leuke dynamiek: strategen, designers en developers maakten samen met landbouwspecialisten en boeren een digitaal product.


FieldScout werd gelanceerd in 2020 en heeft een eerste upgrade gehad. De aanwas van nieuwe gebruikers heeft een seizoensgedreven karakter. Steeds meer boeren gebruiken het product. Gebruiksvriendelijkheid speelt voor het succes van FieldScout ook een grote rol. Geen enkele boer heeft natuurlijk zin om in het veld uit te zoeken hoe de app precies werkt. De gebruikersinterface is daarom eenvoudig is en geeft agrarisch ondernemers direct inzicht.

Trots

Sander Arts, CEO van Uselab: 'Ik ben blij met deze erkenning. We hebben voor onze klant BioScope echt iets neergezet waar we trots op kunnen zijn: een innovatief digitaal product, waarbij we business value leveren door een goede user experience.'

De FieldScout-app is een jaar na de lancering een van de meestgebruikte apps in de agrarische sector. LTO stimuleert haar leden databewust telen met de innovatieve app. Arnout Goeman, marketingmanager van LTO Bedrijven: 'De FieldScout-app is geavanceerd, maar toch eenvoudig te gebruiken. Dat is volgens ons precies wat een agrarisch ondernemer zoekt in een toepassing als deze. Het maakt eigenlijk niet uit of je een ervaren smart farmer bent of er net mee begint. De FieldScout-app maakt voor iedereen informatie praktisch toepasbaar in het veld.'

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.