Valtra+Q%2Dserie+bevat+veel+slimme+technologie
Nieuws
© Frits Huiden

Valtra Q-serie bevat veel slimme technologie

De Finse trekkerfabrikant Valtra heeft onlangs zijn Q-serie gelanceerd. Het gaat om vijf modellen met vermogens van 230 tot 305 pk. In de Q-serie is slimme technologie volledig geïntegreerd.

De Q-serie lijkt het meest op de vijfde generatie T-serie waarmee hij in vermogen overlapt. De grootste Q305 met een vanafprijs van 244.361 euro heeft een 20 pk-boost die altijd beschikbaar is, zelfs stilstaand bij aftakaswerk.

Wat betreft gewicht zit de Q-serie precies tussen de T- en S-serie in. De wielbasis van 305 centimeter is 5,5 centimeter langer dan een T-serie en met 9.200 kilo weegt hij 1.900 kilo meer. Daarbij mag een Q maximaal 16 ton wegen, terwijl een T maar tot 13,5 ton is te belasten. De Q mag daarmee 6.800 kilo aan extra ballast mee dragen.

3.480 kilo bijladen

Via wiel-, buik- en frontgewichten is er al 3.480 kilo bij te laden. Samen met de maximale bandenmaat van 2,05 meter hoog is het vermogen daarmee prima op de grond te krijgen, blijkt uit een proefrit met een kipper en 6 meter brede Lemken-cultivator.

Onderhuids heeft de trekker veel gemeen met de MF 8S-serie, het zustermerk in het Agco-concern. Dan gaat het om de 7,4 liter Agco-motor en de Agco ML260 continu variabele transmissie (cvt) en achterbrug. In tegenstelling tot de MF 8S is de Q-serie alleen met traploze bak verkrijgbaar. Deze cvt heeft twee in plaats van vier werkgebieden, zoals de cvt die Valtra zelf bouwt voor de T- en N-serie.

Gebouwd in Finland

De Q-serie rijdt 53 kilometer per uur bij 1.500 toeren. De Valtra S-serie die loopt van 290 tot 405 pk, is grotendeels gelijk aan de MF 8.700 S. Die laat Valtra dan ook in de MF-fabriek in het Franse Beauvais bouwen. De Q-serie is veel meer een Valtra en wordt dan ook in de Finse fabriek in Suolahti gebouwd.

© Frits Huiden

De cabine is voorzien van de Smart Touch-bediening. Die omvat een rijk uitgeruste armleuning voor alle functies, een multihendel met enkele vrij toewijsbare knoppen, terminal en een display in de A-stijl. Net als in de 8S is er geen dashboard achter het stuur.

Luchtgeveerde vooras en cabine

Verder zijn alle Valtra-kenmerken terug te vinden. Zo is er de optie TwinTrac en een luchtgeveerde vooras die samenwerkt met de luchtgeveerde cabine voor de nodige balans. Handig is de ruitenwisser met een wisbereik van 270 graden waarmee bijna de hele voorruit schoon wordt gehouden. Om snelheid te winnen, verkleint het wisbereik op snelheid tot 180 graden.

© Frits Huiden

Nieuw is het automatische smeersysteem en een eigen luchtdrukwisselsysteem. Andere moderne opties zijn zwart-getint glas achter en aan de zijden en een enorme extra subwoofer op de cabinevloer rechts.

Ook over de verlichting is nagedacht. Er zijn nu ledknipperlichten in de dakrand achter en geïntegreerde ledbalken voorop. Behalve de ledstrips in de grill als dagrijverlichting zijn zelfs de zwaailampen in led uitgevoerd en gaan op een instelbare snelheid aan.

Daarbij is er een apart schijnwerpertje voor het aankoppelen van machines, bochtverlichting, achteruitrijverlichting, coming home-functie en een afneembare zaklamp.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.