Trend+van+autonome+technieken+en+veldrobots+zet+door
Nieuws
© Frits Huiden

Trend van autonome technieken en veldrobots zet door

De internationale landbouwmachinebeurs Agritechnica is deze week in het Duitse Hannover. Dat betekent 40 hectare onder dak aan blinkend staal met de nieuwste elektronica en technieken. De ontwikkeling van autonome technieken en veldrobots zet door.

Opvallend veel Nederlandse bedrijven zijn aanwezig op de beurs, zeker in de aardappelteelt en mestverwerking.

In elke sector zijn fabrikanten bezig met elektrische aandrijving. Shovel- en verreikerbouwers hebben met hun lichte machines en afzet in de bouw een voorsprong. Nieuwkomers zijn de verreikers van Dieci en Claas en de minishovel van Pitbull.

Elektrische verreiker van Dieci.
Elektrische verreiker van Dieci. © Frits Huiden

Bij trekker- en werktuigfabrikanten zit elektrische aandrijving in de testfase. Blikvangers zijn de Tafe, Landini REX, elektrische frontaftakas van Zuidberg en elektrische pick-up van Schuitemaker. Nieuw zijn de E Traktor van Tadus en Onox met verwisselbaar accupakket.

Tafe toont een elektrische trekker.
Tafe toont een elektrische trekker. © Frits Huiden

Voor het zware materieel wordt ingezet op HVO- of waterstofaandrijving. HVO-diesel is een duurzame variant, gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval.

Fendt verrast bezoekers van Agritechnica met een cabinedak vol waterstof en noemt dit de Fendt Helios. Net als New Holland en Case IH is Fendt een van de weinige landbouwmachinefabrikanten met een kleine, compacte trekker op een accu die echt te koop is.

De elektrische trekker Case IH Farmall.
De elektrische trekker Case IH Farmall. © Frits Huiden

Dat nieuwe technieken veel ruimte in beslag nemen, is sommige proefmodellen aan te zien, zoals de Steyr Hybrid, waarbij de koelers aan de cabinerand hangen.

Karl

Diverse veldrobots en drones van fabrikanten buiten de landbouw bezetten de beursvloer. Blikvangers bij trekker- en werktuigbouwers zijn de autonome trekker AgriRobo van Kubota en de veldrobot Karl van Kuhn. De 8,5 tons robot van 175 pk kan tien uur lang rijden op zijn rupsonderstel, heeft een 5 tons hef achter en beurt voorop 3,5 ton.

Wat betreft mechanische onkruidbestrijding lijkt elke werktuigbouwer een precisiewiedeg te willen verkopen. Joskin, Kuhn, Zocon, Lemken en Fliegl haken aan. Kuhn verkoopt daarbij nu ook schoffels.

Elektrische Strautmann

Strautmann bouwde eerder een zelfrijdende voermengwagen om tot autonoom voertuig. Goede navigatie vraagt om elektrische aandrijving in plaats van hydrauliek, meent de Duitse landbouwmachinefabrikant.

Het is een van de redenen dat Strautmann nu deze elektrische zelfrijder zonder laadinrichting lanceert. Van daaruit is makkelijker door te ontwikkelen. De getrokken wagen kreeg een derde wiel met bestuurdersplek, aandrijving en een accupakket.

De eVerti-Feed van Strautmann.
De eVerti-Feed van Strautmann. © Frits Huiden

De eVerti-Feed van 10 of 12,5 kuub heeft een vermogen van 40 kilowatt en kost 110.000 euro. De wagen heeft een eigengewicht van 5,5 ton en is geschikt voor krappe stallen. Voor goed zijzicht tijdens het uitdoseren van het voer is de bestuurdersplek naar beide zijden te zwenken.

Schudder op onderstel

De getrokken schudder die opklapt op een transportonderstel is lang geleden bedacht door Lely. Deze fabrikant heeft zijn voederwinningslijn verkocht aan Agco, zodat de schudders nu verschijnen als Fendt en MF, maar het systeem is inmiddels breed omarmd.

Vrijwel elke hooibouwwerktuigfabrikant nam zo'n model in het programma. Kuhn en Samasz deden dit vorig jaar.

Op de Agritechnica haken Malone, McHale en Kverneland aan. Samasz toonde de schudder samen met een grote hark met middenafleg in de nieuwe zwartgroene kleur.

Malone op onderstel.
Malone op onderstel. © Frits Huiden

McHale heeft het model nu met acht en tien elementen gebouwd en gebruikt, net als Malone, bovendien een haaktand. Ook dat is lang geleden uitgevonden door Lely.

Elektrische step in fronthef

Cochet, de Franse trailerbouwer voor maaiborden van combines, zag een bijzonder gat in de markt. Boeren die hun trekker op het land laten staan om thuis koffie te kunnen drinken, kunnen wel een elektrische step gebruiken. Het resultaat is de tweewielaangedreven elektrische step Zosh die eenvoudig in een frame op de fronthef van de trekker is mee te nemen. De Zosh rijdt 24 kilometer per uur en kost 4.850 euro.

Schuitemaker gaat komend seizoen een elektrische aandrijving voor zijn opraapwagens testen. Zowel de pick-up als de loswalsen achterop worden voorzien van een elektromotor en generator die in eerste instantie mechanisch wordt aangedreven. De invoerrotor blijft aftakasaangedreven en de bodemketting met hydrauliek. Schuitemaker denkt zo vermogen uit te sparen, zeker als de stroom van de trekker komt.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.