Chinese+merk+CHC+Nav+stuurt+elke+trekker+op+gps
Nieuws
© Frits Huiden

Chinese merk CHC Nav stuurt elke trekker op gps

Gps-rechtrijsystemen worden goedkoper en het aantal aanbieders neemt toe. In het segment van de relatief voordelige stuurhulpen is nu het Chinese merk CHC Nav te koop. Het systeem heeft veel mogelijkheden zoals keren op de kopakker en een Isobus-connectie en is daarbij in goed Nederlands te bedienen.

Gps-stuurautomaten hoeven niet duur te zijn. Diverse merken leveren een gps-systeem tussen de 5.000 en 7.000 euro voor het achteraf opbouwen van een stuurwiel, monitor, stuurhoeksensor op de vooras en een gps-bol. Voorbeelden zijn het Chinese FJ Dynamics of het vergelijkbare Sveaverken.

Relatief nieuw in dit segment is het Chinese merk CHC Nav dat wordt geïmporteerd door GriTech. De man achter dit bedrijf is Koen van de Sande. Na een studie elektrotechniek en dienstverbanden bij onder meer Lely begon hij in 2019 zijn bedrijf in het Brabantse Netersel.

Het CHC Nav-systeem rijdt op RTK-nauwkeurigheid en kan veel rijstrategieën volgen.
Het CHC Nav-systeem rijdt op RTK-nauwkeurigheid en kan veel rijstrategieën volgen. © Frits Huiden

Daarmee richtte Van de Sande zich als eenmanszaak in eerste instantie op camerasystemen voor landbouwvoertuigen zoals een kipper of pootmachine. Sinds vorig jaar is GriTech de Nederlandse importeur van CHC Nav-stuursystemen.

In Frankrijk boekte het Chinese merk succes door binnen twee jaar vijfhonderd systemen te verkopen. Het bedrijf dat al ruim twintig jaar bestaat en actief is in 120 landen, heeft een dependance voor zijn Europese service in Hongarije en maakt daarnaast veel andere navigatie-, mapping- en digitale meettoepassingen voor diverse sectoren.

In twee dagen bouwen

GriTech richt zich alleen op het landbouwstuursysteem, de CHC Nav NX510 SE Autosteer. De importeur of een dealer kan het systeem in twee dagen op elk type trekker te bouwen, met stevige beugels, waarbij alle bedrading keurig achter de cabinebekleding en in de dakrand wordt weggewerkt.

© Frits Huiden

Van de Sande is hierin bedreven en nam al trekkers van New Holland, Fendt, Massey Ferguson en John Deere onder handen. Hij heeft al veertien CHC Nav-stuursystemen verkocht.

Rijk uitgerust

Het verschil met andere voordelige merken is dat het systeem rijk is uitgerust. Ten eerste gaat het hier om een RTK-systeem, ofwel een nauwkeurigheid van 2,5 centimeter en dus de meest accurate versie. Boven op de materiaalkosten van 5.900 euro komen de opbouwkosten en een jaarabonnement van 500 euro voor een MoveRTK (06-gps)-simkaart die GriTech ook levert.

© Frits Huiden

De 8 centimeter dikke stuurmotor heeft een eigen activeringsknop en vooral het 10,1 inch scherm heeft een uitgebreid menu met veel mogelijkheden. Zo is er naast de rechte AB-lijn, pivot en contouren een A+-lijn in te stellen waarbij alleen het beginpunt en de rijrichting hoeven te worden vastgelegd.

Daarnaast zijn er diverse patronen en dwarsrijrichtingen in te stellen. Dat komt van pas voor wie bijvoorbeeld een grondbewerking dwars op de rijsporen van de voorgaande teelt wil doen.

Keren op kopakker

Een mooie functie is dat met het systeem ook kan worden gedraaid op de kopakker. Daarbij is er te kiezen voor een standaard U-bocht waarbij maximaal één werkgang is over te slaan. De bocht is ook te maken door het systeem op de kopakker een keer te laten steken.

Met het systeem is het mogelijk een minimale snelheid van 300 meter per uur te rijden en ook achteruit. Dat kan lang niet elk gps-systeem. Binnen de menu's zijn veel velden, boerderij en werktuigen aan te maken met elk hun eigen instellingen. Zo ook de zijwaartse afwijking (offset) van een machine ten opzichte van de gps-bol.

Isobus-signaal

De bedieningsmonitor bestaat uit een tablet (IP65 spatwaterdicht) die draait op het Android-besturingssysteem. Optioneel is het gps-systeem vrij te schakelen voor een Isobus-signaal en daarmee ook te gebruiken als bedieningscomputer voor bijvoorbeeld een veldspuit.

© Frits Huiden

Ook is het mogelijk een camera te installeren waarvan het beeld als achtergrond is geprojecteerd onder de te volgen gps-lijnen. Het systeem kan niet doorrijden bij het tijdelijk wegvallen van het gps-signaal, maar wel tien minuten zonder internetverbinding.

De stuurhulp navigeert op alle netwerken zoals gps, Glonass, SBAS, BDS, QZSS en Galileo. De menu's zijn vlot te doorgronden en overzichtelijk door te bladeren. Niet onbelangrijk: alles in het menu en de handleiding is in goed Nederlands vertaald.

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.