Vanuit hoogwerker op voorlader is trekker eenvoudig te besturen

Van Dal Mechanisatie en Constructie in het Brabantse Diessen heeft een voorlader gebouwd waarmee een trekker vanaf de hoogwerker op de voorlader afstand is te besturen. Zo kan één persoon werken en rijden. De voorlader kan niet voor andere klussen worden gebruikt, maar voldoet wel aan de veiligheidseisen voor een CE-type goedkeuring.

Elk agrarisch bedrijf heeft wel eens een hoogwerker nodig. Bijvoorbeeld om bomen te snoeien, verlichting in een hoge stal te vervangen of de dakgoot schoon te maken. Een trap is vaak tekort. Toch kennen ook een hoogwerker of manbak aan een verreiker of shovel nadelen.

Hoogwerkers zijn duur en kunnen vaak minder goed uit de voeten op ruw terrein. Met een rupsonderstel moeten ze weer op een aanhanger voor transport naar klussen die verder weg liggen. Voor werkzaamheden met een verreiker of shovel zijn twee mensen nodig: de chauffeur en persoon in de manbak.

Afstandsbediening

Van Dal Mechanisatie en Constructie ontwikkelde een manbak met afstandsbediening om met één persoon een trekker met voorlader te bedienen. Daarmee blijft de trekker volledig inzetbaar voor andere klussen. In hoogwerkmodus is geen aparte chauffeur nodig. De bedieningsfuncties en het stuurwiel in de cabine werken dan niet.

In de verreikerwereld zijn hier ook voorbeelden van. Zo kan fabrikant Merlo zijn compacte, elektrisch aangedreven E-worker verplaatsen vanuit de manbak.

Joysticks

Staand en gezekerd in de manbak is ook de Case IH met traploze transmissie via joysticks te besturen en voor- en achteruit te rijden. Ook kan de voorlader op die manier worden worden geheven en omlaaggebracht. Dit kan alleen zolang de machinist een voet op een veiligheidspedaal in de bak houdt. Rijden en heffen gaan met voldoende finesse om exact op de juiste plek en hoogte uit te komen.

Van Dal Mechanisatie en Constructie ontwikkelde zelf de software om via een 24-aderige kabel de boordcomputer van de trekker te kunnen aansturen. Zo zijn de traploze CVX-transmissie met actieve rem, stuurcilinders en midmountventielen voor de voorlader te bedienen. In noodgevallen is het mogelijk de motor ook vanuit de manbak uit te zetten. Starten kan niet, dus tijdens het werk zijn er altijd geluid en minimale trillingen. De voorasvering is altijd actief en hindert de veiligheid niet.

© Frits Huiden

De Quicke-voorlader, waarbij JF Stoll een optie is, vormt één geheel met de manbak. De manbak is vast geborgd en dus niet af te koppelen van de voorlader. Wie bijvoorbeeld een balenklem of kuilhapper wil koppelen, heeft een tweede voorlader nodig vanwege de veiligheid.

Zo zijn de bakcilinders vervangen voor vaste parallelgeleiders en zijn er een overdrukventiel, handpompbediening en slangbreukbeveiliging. Extra sensoren geven zekerheid over of de voorlader goed is vergrendeld aan het frame.

© Frits Huiden

De trekker heeft een elektronische waterpas die registreert of de machine meer dan 5 graden scheef staat. Is dat het geval, dan kan de combinatie alleen nog zakken. Onder de 3 meter bakhoogte is de trekker weer te verrijden. Voor balans is deze achter verzwaard met 600 kilo aan wielgewichten en zijn de achterbanden gevuld met water. In totaal weegt de viercilinder bijna 9 ton.

Door de CE-goedkeuring mogen partijen met personeel met de machine werken. Gemeente Hilvarenbeek Is de eerste gebruiker. Groot voordeel is dat de trekker snel ter plaatse is bij calamiteiten en goed werkt in bermen. De voorlader is wel minder wendbaar dan een roterende hoogwerker. Omdat de voorlader slechts tot 6 meter werkhoogte heft, wordt alleen voor de hoogste klussen nog een hoogwerker ingehuurd. In de winter draait de Case IH in de zoutstrooidienst mee.

© Frits Huiden

Sinds 2008 werkt Van Dal Mechanisatie en Constructie aan het systeem. Het bedrijf rustte er eerst een Maxxum 5120 mee uit, maar die was niet CE-gekeurd. Na de Maxxum 110 CVX zijn nog twee New Holland-trekkers omgebouwd met de hoogwerkfunctie. De trekker is behalve de kleur vrij identiek aan de Case IH Maxxum. Het is ook mogelijk om de voorlader op een Steyr te zetten.

De ombouw met voorlader kost ongeveer 30.000 euro. Een versie voor andere trekker- en voorladermerken of zonder CE-keuring, waarbij de voorlader ook met andere uitrustingsstukken is in te zetten, heeft Van Dal Mechanisatie en Constructie nog niet gebouwd.

© Frits Huiden

© 2020 Smartfarming.nl is een uitgave van AgriPers bv.